تلفن دفتر

021-4495650

تماس مستقیم

09125008288

ایمیل

Nargesrostami6060@gmail.com

فروش مال غیر با قولنامه؛ مجازات و حکم

فروش مال غیر با قولنامه، در نظام حقوقی ممکن است با مجازات‌های مالی و حبس همراه باشد، که به دقت از سوی دستگاه قضائی تعیین می‌شود.

فروش مال غیر با قولنامه از نظر قانون جرم محسوب می‌شود و به معنی این است که فردی برای منفعت خویش مال شخص دیگری را بدون اطلاع وی به فروش برساند. به معامله‌ای که فردی برای منفعت شخصی خود مال دیگری را به فروش رسانده باشد، در اصطلاح حقوقی معامله فضولی نیز گفته می‌شود.

بنا به گفته وکیل پایه یک دادگستری تهران فروش مال غیر گاها با هدف زیان رساندن به مالک و صاحب مال انجام می‌شود و این انتقال مال می‌تواند از طریق مبایعه نامه، قولنامه و حتی سند رسمی انجام شود. در شرایطی که فرد آگاه باشد و بداند که مال به نام او نیست و حقی بر آن ندارد اما مال را بدون اطلاع مالک آن به فروش برساند مرتکب جرم شده است و معامله از نوع معامله فضولی خواهد بود.

اما اگر فرد بدون قصد زیان رساندن به مالک و با تصور این که مال به خود او تعلق دارد اقدام به فروش و انتقال مال نماید، مرتکب جرم نشده است اما معامله همچنان فضولی خواهد بود. در این شرایط باید فرد ثابت کند که از عدم مالکیت خود بی اطلاع بوده است و به این منظور بایستی از وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی مشاوره بگیرد.

در حوزه فروش مال غیر با قولنامه، وجود وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی امری بسیار حیاتی است. او به عنوان وکیل متخصص در امور حقوقی ملکی با دانش فراوان و تجربه قوانین مالیاتی و ملکی به مشکلات مرتبط با معاملات فضولی پی می‌برد. معامله فضولی، که به تعاملات غیرقانونی و بدون هیچ گونه قولنامه رسمی اطلاق می‌شود، می‌تواند به زیان رساندن به مالک و صاحب مال منجر شود. وکیل نرگس رستمی با استفاده از تخصص خود، مشتریان را از پیشرفت معاملات فضولی و خسارات ممکن ایمن سازی می‌کند و برای حفاظت از حقوق مشتریان در معاملات مالی تلاش می‌نماید.

فروش مال غیر با قولنامه

به طور کلی فروش و انتقال مال غیر بدون اذن و اجازه مالک جرم است و مجازات دارد. این جرم از جرائم کیفری است و نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود. فردی که مجوز قانونی و وکالت دارد می‌تواند به صورت رسمی اموال وی را به فروش برساند، اما فردی که هیچ مجوزی از مالک دریافت نکرده است نمی‌تواند مال را به نام دیگری منتقل کند و یا آن را معامله کند. در صورت انجام این عمل وی مجرم خواهد بود و مستحق مجازات است.

فروش مال غیر با قولنامه، یک فرآیند قانونی نادرست است و ممکن است منجر به مشکلات حقوقی جدی شود. انجام فروش و انتقال مال بدون اذن و اجازه مالک، نه تنها به یک عمل غیرقانونی منجر می‌شود بلکه احترام به حقوق مالکان و پایبندی به اصول اخلاقی نیز نقض می‌شود.
انجام فروش و انتقال مال بدون اذن و اجازه مالک، به عنوان یک جرم، نقض اصول اخلاقی و حقوقی است که نه تنها می‌تواند به تبعات حقوقی برای فرد دامن زده، بلکه احترام به حقوق مالکان و نظام حقوقی را نیز تضعیف کند.

فروش مال غیر با قولنامه که نوعی سند عادی محسوب می‌شود نیز جرم است. قولنامه مانند سند رسمی اعتبار رسمی ندارد اما هر گونه معامله با آن بدون اذن صاحب مال از نظر قانون جرم است. برای کسب اطلاعات بیشتر با دفتر وکالت وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی تماس برقرار نموده و با ایشان مشورت کنید. https://rostami-lawyer.ir/

لازم به ذکر است که سند رسمی مشخص کننده مالک اصلی اموال غیر منقول از قبیل زمین و ملک است و اگر معامله‌ای با استفاده از قولنامه یا مبایعه نامه انجام شود، مالک اصلی فردی است که سند رسمی به نام او است. اما کلیت ماجرا و انتقال مال به غیر با استفاده از قولنامه خلاف قانون است و حتی اگر به صورت رسمی مال به نام دیگری انتقال نیابد، فرد فروشنده مرتکب جرم شده است. در این حالت مالک اصلی با مراجعه به دفتر وکالت غرب تهران می‌تواند از فرد مجرم شکایت نموده و مال خود را پس بگیرد.

شکایت فروش مال غیر با قولنامه چگونه صورت می‌گیرد؟

خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول جزو معاملات رایج در جامعه می‌باشد. در این میان گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که جرمی تحت عنوان فروش مال غیر توسط افرادی سودجو پیش‌آید. در ادامه به بررسی نحوه شکایت از فروش مال غیر با قولنامه اشاره می‌کنیم؛

جمع آوری مدارک لازم و صحیح:

اولین قدم برای شکایت از این جرم، جمع‌آوری مدارک لازم و مثبته مربوط به معامله می‌باشد، این مدارک مثبته شامل مواردی از جمله قولنامه، اسناد و مدارک مربوط به مالکیت، رسید و اسناد پرداخت‌ شده و شاهد در صورت موجود بودن آن که تمامی این موارد جزو اسناد و مدارک لازم و مثبته برای شکایت کردن است.

طرح شکایت:

پس از جمع‌آوری مدارک مثبته و لازم، نوبت مرحله دوم است که باید با مراجعه به دفاتر قضایی، اقدام به طرح شکایت کیفری به عنوان ” فروش مال غیر ” کرد.

رسیدگی به پرونده:

پس از ارائه مدارک و ثبت شکایت، پرونده‌ای که باز شده است به دادسرای مربوطه فرستاده می‌شود و مورد بررسی و تحقیق توسط مقامات مربوطه قرار می‌گیرد.

زمان محاکمه دادگاه:

پس از انجام مراحلی که پیش‌تر گفته شد، زمان محاکمه فرا می‌رسد. در دادگاه شاکی و متهم فرصت ارائه توضیحات، دلایل منطقی و دفاعیات خود را دارند. قاضی پرونده پس از بررسی توضیحات طرفین و بررسی مدارک و اسناد مثبته رای نهایی را صادر می‌کند.

فروش مال غیر

مجازات فروش مال غیر

از گذشته تا به حال معاملات ملکی و املاکی نقش اساسی و مهمی در زندگی همه افراد داشته است، در این میان گاهی اوقات جرمی رخ می‌دهد تحت عنوان فروش مال غیر که توسط افرادی سودجو اتفاق می‌افتد که دارای مجازاتی واضح و محکم است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

طبق قاونون 538 قوانین مجازات جمهوری اسلامی ایران، هر شخصی که مال غیر را به شخصی دیگر به عنوان مال خود بفروشد درواقع جرمی را انجام داده است که به آن فروش مال غیر گفته می‌شود.

در صورتی که فروشنده، مال غیر را با سو استفاده از داشتن قولنامه و اعتماد مالک دست بر کلاهبرداری ببرد، علاوه بر مجازات فروش مال غیر، به مجازات کلاهبرداری نیز محکوم می‌شود. اگر متهم سابقه ارتکاب جرائم فروش مال غیر و یا هر جرم دیگری که در راستای این نوع معاملات هستند را داشته باشد مجازات او بیشتر نیز می‌شود.

حکم انتقال مال غیر با قولنامه چیست؟

بر اساس ماده 1 قانون انتقال مال غیر، شخصی که بدون اجازه مالک اصلی و بر خلاف قانون مالی را به نام دیگری انتقال دهد و آن را به فروش برساند مرتکب جرم شده است. از نظر قانون این کار جرم است و فردی که اقدام به فروش مال غیر نموده است باید طبق قانون مجازات شود.

فردی که به دلیل منافع خود مال دیگری را به فروش رسانده باشد و آن را به نام دیگری انتقال بدهد عملی خلاف قانون انجام داده است. اما در شرایطی که فرد از روی بی اطلاعی و با فکر این که مالک آن مال است اقدام به فروش مال نماید، قانون نظر دیگری دارد و باید مساله توسط قاضی مورد رسیدگی قرار گیرد.

وکیل کیفری نرگس رستمی به شهرت یک حقوقدان خبره در امور کیفری و قضایی با تجربه و دانش گسترده در عرصه حقوق کیفری مشغول به فعالیت است. در مواردی که مبایعه نامه یا قولنامه برای انتقال مال به کار نرفته و حکم انتقال مال غیر با قولنامه برقرار شده باشد، نیاز به مشاوره و حمایت حقوقی بیشتر است. وکیل نرگس رستمی با مطالعه دقیق قوانین و مقررات حاکم، در دادگاه های مختلف، به مدیریت و نقض پرونده‌های مرتبط با انتقال مال غیر با قولنامه می‌پردازد. او تمام توان خود را متمرکز به اعمال قانون و دفاع از حقوق موکلان خود می‌کند تا در دیگر دادگاهی تصمیم گیری نهاده شود.

فروش مال غیر با قولنامه چه مجازاتی دارد؟

وکیل پایه یک دادگستری تهران؛ بیان می‌دارد که فروش مال غیر نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود و مجازات کیفری دارد. فرد مجرم علاوه بر پرداخت خسارت و رد مال بایستی مجازات شود. مجازاتی که قانون برای چنین جرمی در نظر گرفته است، یک الی هفت سال زندان است. مدت زمان حبس مجرم به ارزش مال بستگی دارد و هر قدر ارزش مادی مال بالاتر باشد مدت زمان حبس نیز بیشتر خواهد بود.

 

انجام فروش مال غیر با قولنامه ممکن است به مجازات‌های حقوقی از جمله جریمه مالی و زندانی منجر شود، که نشان‌دهنده جدی‌گیری قانون در برابر این نقض است.
فروش مال بدون قولنامه می‌تواند باعث پیشامد‌های مختلف حقوقی گردد، از جمله مجازات‌های مالی و محکومیت به زندان، که بسته به شدت و جنس عمل، تعیین می‌شوند.

چگونه می‌توان فروش مال غیر با قولنامه را اثبات کرد؟

در مورد کلیه جرائم کیفری تنها زمانی تشکیل پرونده خواهد شد که شاکی بتواند جرم را اثبات نماید. در غیر این صورت شکایت وی یک ادعای یک جانبه خواهد بود که هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. به همین دلیل پیش از هر اقدامی میبایست به وکیل کیفری غرب تهران مراجعه نمود و با وکیل مشورت کرد و کلیه مدارک و شواهد موجود را جمع آوری نمود تا بتوان جرم فروش مال غیر با قولنامه را اثبات کرد. در زمان تنظیم شکایت نامه ارائه مدارک الزامی است.

در صورتی که قولنامه در دست مالک باشد، باید از آن کپی گرفته شود و پیوست شکایت نامه شود. به منظور تنظیم شکایت نامه، مالک می‌تواند به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و با در دست داشتن مدارک محکمه پسند، شکوائیه را تنظیم نموده و به همراه مدارک به دادگاه ارسال کند.

به دلیل این که جرم کیفری است، ابتدا مدارک در دادسرا مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس ار تائید دادستان به دادگاه ارجاع داده می‌شود. در صورتی که قاضی در مورد جرم وقوع یافته ابهامی داشته باشد، برای انجام تحقیقات بیشتر دستوری صادر می‌کند تا جرم ثابت شود. سپس حکم نهایی را صادر می‌نماید.

بنا به گفته وکیل پایه یک دادگستری تهران در این مورد شاکی پرونده تنها مالک اصلی مال خواهد بود و وی می‌تواند تحت عنوان فروش مال غیر با قولنامه از فرد مجرم شکایت کند. در صورتی که خریدار نیز از این که مال به فروشنده تعلق ندارد آگاه باشد، مالک می‌تواند از وی نیز شکایت نماید و از طریق قانون حق خود را باز پس گیرد.

برای اثبات فروش مال غیر با قولنامه، نیاز به خدمات یک وکیل حاذق و کارآزموده است که با شناخت عمیق حقوق ملکی و تجربه کافی در زمینه معاملات بدون قولنامه می‌تواند به موکلان خود کمک کند. وکیل پایه یک دادگستری در تهران، با آگاهی از مقررات و قوانین حاکم، توانمندی دارد تا مستندات و شواهد لازم برای اثبات فروش اموال یا مال غیرقانونی را جمع‌آوری و در دادگاه مطرح کند. با توجه به تجربه این وکیل ماهر، موکلان می‌توانند به اطمینان از حقوق خود در معاملات ملکی بدون قولنامه دست یابند و به بهترین شکل ممکن از خدمات وکیل خود بهره‌مند شوند.

سخن آخر؛

این شرایط بسیار حساس و پیچیده است و به همین دلیل باید حتما تحت نظر وکیل پایه یک دادگستری انجام شود. به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از تنظیم هرگونه شکایت نامه و طرح دعوا به وکیل کیفری مراجعه نموده و با وکیل مشورت کنید. در صورتی که به اشتباه از فردی شکایت کنید، ممکن است دچار مشکل شوید و مشکلات حقوقی برای شما پیش بیاید و فرد مورد نظر برای اعاده حیثیت از شما شکایت کند. بهتر است در تمامی مراحل از وکیل خود مشورت بگیرید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری