تلفن دفتر

021-4495650

تماس مستقیم

09125008288

ایمیل

Nargesrostami6060@gmail.com

الزامات مبارزه با پولشویی در حقوق کیفری ایران

مبارزه با پولشویی در حقوق کیفری

در این مقاله درباره مبحث پولشویی و الزامات مبارزه با پولشویی در حقوق کیفری ایران صحبت خواهیم کرد. جرم پولشویی یکی از فعالیت‌های غیر قانونی است که به صورت مخفیانه و پنهانی انجام می‌شود و افراد مجرم پول‌هایی که از راه قاچاق، رشوه و تجارت کالاهای غیر قانونی مانند مواد مخدر را با وارد کردن در چرخه قانونی گم می‌کند.

جرم پولشویی و نحوه وقوع آن

جرائم مالی چندین نوع مختلف دارند که یکی از آنها پولشویی است. این جرم سازمان یافته نوعی سرقت مالی است که از راه منابع مالی انجام می‌شود. در این نوع جرم مالی یک فرد یا گروهی از افراد پولی را که از راه اختلاس کردن، قاچاق کالا یا مواد مخدر، سرقت، رشوه و یا قتل به دست آورده‌اند را وارد چرخه اقتصادی و بانکی می‌کنند و با خرید و فروش یا سرمایه گذاری پول خود را قانونی جلوه می‌نمایند. این پول ممکن است در ظاهر قانونی و رسمی به نظر بیاید اما در اصل از راهی غیر قانونی کسب شده است و طی آن عملی مجرمانه و خلاف قانون انجام شده است.

اگر فردی در مورد این جرم اطلاعی داشته باشد می‌تواند با مراجعه نزد وکیل کیفری غرب تهران از انجام این عمل مجرمانه جلوگیری نماید. وکیل با کمک مدارکی که فرد ارائه می‌دهد می‌تواند از طریق قانون از ادامه فعالیت غیر قانونی این افراد جلوگیری کند.

وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی
جرم پولشویی یکی از فعالیت‌های غیر قانونی است که به صورت مخفیانه و پنهانی انجام می‌شود و افراد مجرم پول‌هایی که از راه قاچاق، رشوه و تجارت کالاهای غیر قانونی مانند مواد مخدر را با وارد کردن در چرخه قانونی گم می‌کند.

الزامات مبارزه با پولشویی در حقوق کیفری ایران

برای اینکه بتوان از وقوع جرم پولشویی پیشگیری کرد نیاز است که برخی اقدامات امنیتی در بانک‌ها انجام شود. یکی از این روش‌ها مجهز نمودن بانک‌ها به سنسورهایی است که پول‌های مشکوک را شناسایی می‌کنند. پولی که از راه جرم پولشویی بدست آمده است و به صورت قانونی در بانک یا امر تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد در ظاهر شرعی و بدون مشکل می‌باشد، اما با بررسی دقیق‌تر مشخص می‌شود که این پول بر خلاف قانون کشور بدست آمده و در پس آن عملی مجرمانه و غیر قانونی رخ داده است. بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا بانک‌ها را مجهز نمایند و سنسورهایی برای تشخیص و شناسایی پول‌های مشکوک را در بانک‌ها قرار دهند تا بتوانند پول‌های نامشروع و غیر قانونی و عاملین انتقال آنها را شناسایی نمایند. در این زمینه می‌توان از وکیل خوب غرب تهران نیز کمک گرفت.

این جرم در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد و بسیاری از افراد برای گم کردن پولی که از راه خلاف قانون بدست آورده‌اند از راه‌های مختلف سعی دارند تا پول خود را گم کرده و مورد شناسایی قرار نگیرند. در برخی از کشورها این جرم جدی گرفته نمی‌شود و اقدامی جدی در مورد آن صورت نمی‌گیرد. بدین ترتیب خلافکاران و قاچاقچیان به راحتی می‌توانند کارهای خلاف و مجرمانه خود را بدون ترس از قانون انجام دهند. اما در برخی از کشورها برای این اعمال مجرمانه استاندارهایی تعریف شده و برای این جرم قانونی وضع گردیده است.

در کشور ایران نیز طی سالیان اخیر قانونی برای جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه افراد خلاف کار و مقابله با پولشویی وضع شده است و در این خصوص 13 ماده و چندین تبصره تدوین شده است. برای اطلاع از قوانین مربوط به جرم پولشویی می‌توانید با وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی در ارتباط باشید و از مشاوره حقوقی با  ایشان بهره مند گردید. بر اساس این قانون فرد که مرتکب جرم پولشویی شده است بایستی علاوه بر این که تمامی اموالی که از این راه کسب نموده است را استرداد نماید، بلکه باید جزای نقدی که برابر با یک چهارم درآمد حاصل از پولشویی است را به مراجع قضایی پرداخت نماید.

پرونده جرائم پولشویی در دسته جرائم کیفری قرار دارند و فرد می‌تواند برای دفاع از خود با بهترین وکیل خانم در تهران مشورت نمایند و به وی وکالت دهند تا کارهای پرونده را پیگیری نماید. در مورد پرونده‌های کیفری فرد متهم این حق را دارد که در جلسات دادگاه و در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده برای خود وکیل انتخاب کند. در صورتی که فرد وکیل نداشته باشد دادگاه برای وی وکیل تسخیری معرفی می‌کند. وکیل کیفری غرب تهران می‌تواند به عنوان وکیل تسخیری در دادگاه مشغول به فعالیت باشد و از متهمین پرونده‌های کیفری دفاع کند.

برای اطلاع از جزئیات مراحل رسیدگی به پرونده‌های کیفری پولشویی می‌توانید با وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی تماس حاصل فرمائید یا به صورت حضوری به دفتر وکالت ایشان مراجعه نمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی https://rostami-lawyer.com/ مراجعه کنید.

قوانین پولشویی وضع شده در کشور ایران

برخی از معاملاتی که ممکن است در معرض جرم پولشویی قرار بگیرند عبارتند از پیش فروش ملک، خودرو، طلا فروشی، فروش اشیای قیمتی مانند فرش و عتیقه، معاملات موجود در صرافی‌ها و … . بانک‌ها در مورد نحوه رفتار ارباب رجوع و میزان پولی که جابجا می‌شود می‌توانند حدس بزنند که فردی در کار پولشویی فعالیت دارد یا خیر. بدین ترتیب به بانک‌ها ابلاغ شده است که در صورت مشاهده چنین مواردی هوشیار باشند و به افراد ذی ربط اطلاع دهند.

از مهمترین تبعات پولشویی عبارت است از تضعیف بخش‌های خصوصی، گسترش فساد و ارتکاب به جرم در میان افراد جامعه، کاهش اعتماد مردم به بازارهای مالی و پولی، کاهش درآمدهای دولتی، تقویت سازمان‌ها و گروه‌های مجرمین و …

به همین دلیل در کشور ایران طرح‌های نظارتی با تاکید مراجع قضایی و نظارت بانک مرکزی در تمامی بانک‌های سراسر کشور اعمال می‌شود و کارکنان بانک‌ها موظف هستند در صورت مشاهده هر گونه تخلف و یا پول مشکوک، به مقامات مربوطه اطلاع دهند.

از جمله روش‌های مورد استفاده برای گم کردن پول‌های کثیف وارد کردن پول بدست آمده از راه‌های خلاف در حساب‌های بانکی و یا انتقال پول به منابع خارجی و یا خرید طلا یا ارز اشاره نمود. سرمایه گذاری در مسکن یا اراضی و یا خرید خودروهای لوکس و گران قیمت نیز از دیگر روش‌های از بین بردن رد پول غیر قانونی می‌باشد. این افراد معمولا اموال خود را به نام افراد مختلف انتقال می‌دهند. برای پیگیری رد پول و اطلاع از اسامی افراد ذی نفع می‌توان از وکیل خوب غرب تهران کمک گرفت.

جرم پولشویی یکی از فعالیت‌های غیر قانونی است که به صورت مخفیانه و پنهانی انجام می‌شود و افراد مجرم پول‌هایی که از راه قاچاق، رشوه و تجارت کالاهای غیر قانونی مانند مواد مخدر را با وارد کردن در چرخه قانونی گم می‌کند.

آئین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی

بر اساس قانون مبارزه با پولشویی فردی که برای نقل و انتقال پول در موسسات اعتباری و بانک‌ها مراجعه می‌کند، چه خود فرد باشد و چه وکیل او، باید مدارک شناسایی خود و وکالت نامه را ارائه نماید. تمامی مشخصات فرد باید در سیستم ثبت شود.

هر گونه خدمات مالی و پولی از قبیل صدور چک، انتقال وجه، حواله وجه، ارائه تسهیلات، صدور انواع کارت و دریافت اوراق مشارکت و … باید به طور کامل و با درج اطلاعات کامل شخص حقیقی یا حقوقی در سیستم بانکداری ثبت شود. اگر وجه مورد انتقال در حد معقول باشد نیازی به شناسایی فرد و شناسایی ارباب رجوع نیست.

مراحل شناسایی اشخاص حقیقی عبارتند از:

  • شناسایی اولیه شخص حقیقی بر اساس اطلاعات هویتی موجود در کارت ملی و اطلاعات محل سکونت مانند کد پستی و آدرس.
  • در مورد اتباع غیر ایرانی بررسی گذرنامه معتبر و کارت هویتی مخصوص اتباع خارجی و مدارک شناسایی.

مراحل شناسایی اشخاص حقوقی عبارتند از:

  • شناسایی اشخاص بر اساس کد ملی و کد پستی محل اقامت و تطبیق آن با اطلاعات درج شده در سامانه بانکداری.
  • در مورد اشخاص غیر ایرانی نیز بررسی مدارک شناسایی و هویتی و مدارک مجوز فعالیت دارای اعتبار برای فعالیت در ایران.

بهترین وکیل خانم در تهران بیان می‌دارد در صورت وجود هر گونه ابهام در مورد اطلاعات هویتی مراجعین باید به مراجع ذی ربط اطلاع داده شود تا افراد شناسایی شده و اقدامات لازم انجام شوند. در تمامی مراحل می‌توان از بهترین وکیل خانم در تهران که در زمینه جرم شناسی و مسائل کیفری دارای تحصیلات عالیه می‌باشند کمک گرفت.

تمامی کارکنان موسسات اعتباری و بانک‌ها موظف هستند در صورت مشاهده هر گونه معامله مشکوک به سازمان مربوطه اطلاع دهند. اگر فردی در قبال پنهان نمودن این اطلاعات وجهی دریافت نماید شریک جرم محسوب می‌شود و از سوی قانون مجازات خواهد شد. اگر سازمان یا موسسه‌ای با مجرمین همکاری داشته باشد از سوی قانون دیگر قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود.

کارکنان و موسسات موظف هستند که تمامی مدارک مربوط به سابقه معاملات و عملیات بانکی و مالی ارباب رجوع خود را نگهداری کنند تا در صورت نیاز به شناسایی فعالیت‌های مالی بتوان از این مدارک استفاده نمود. وکیل کیفری غرب تهران بر اساس همین مدارک می‌تواند اعمال مجرمانه افرادی که در زمینه پولشویی فعالیت دارند را شناسایی نموده و به مراجع قضایی ارائه دهد.

سوابق و مدارک باید به صورتی نگهداری شوند که در صورت نیاز به آنها بتوان در مدت زمان کوتاهی به آنها دسترسی داشت. اگر واحد مالی مدارک را درخواست کند باید این مدارک در ظرف کمتر از یک ماه جمع آوری شوند و مراجع مربوطه تحویل داده شوند. تمامی اطلاعات باید در هر سال جمع آوری شده و در جایی مطمئن و امن نگهداری شوند. وکیل خوب غرب تهران بر اساس همین مدارک می‌تواند جرم افراد خلاف کار را ثابت کند.

سازمان‌ها موظف هستند برای سهل شدن امر شناسایی معاملات و انتقال اطلاعات، سیستم بایگانی و نگهداری مدارک را مرتب و به روز نگه دارند تا در صورت نیاز به مدرکی درباره فردی خاص بتوان خیلی سریع به مدارک دسترسی داشت و تحقیقات لازم را انجام داد.

توصیه می‌شود در صورت مواجهه با هر نوع جرم مالی و ابهام در مورد یک معامله حتما با وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی مشورت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری